Współczesny człowiek dużą część swojego życia spędza w pracy. Komfort w miejscu pracy jest niezbędny dla dobrego samopoczucia, a także efektywnego wykonywania swoich obowiązków. Na komfort w miejscu pracy wpływa szereg czynników. Jednym z nich jest temperatura oraz poziom nasłonecznienia. Przeczytaj nasz poradnik i dowiedz się, jak zaaranżować okna w biurze.
Jak dobrze zaaranżować okna w biurze? Przegląd dostępnych rozwiązań
Wybór osłon okiennych, które możemy zastosować w biurze, jest ogromny. Ze względu na charakter pomieszczenia, trzeba jednak zwrócić uwagę na kilka istotnych kwestii. Przy aranżacji okien biurowych najważniejsza jest funkcjonalność, na którą składa się łatwość manewrowania osłonami okiennymi.
Kolejnym ważnym aspektem jest ochrona przed słońcem, zwłaszcza jeśli w biurze mamy duże przeszklenia. W słonecznie i ciepłe dni takie pomieszczenia mogą zmienić się w gorącą szklarnię, co sprawia, że nie tylko temperatura w biurze stanie się nie do wytrzymania, ale również promienie słoneczne odbijające się w monitorach komputerów negatywnie wpłyną na komfort i jakość pracy. Dobrze jest zatem postawić na osłony okienne, które zapobiegają nagrzewaniu się pomieszczeń oraz wpadaniu nadmiernych promieni słonecznych.
Ponadto przed zakupem przesłon okiennych do biura należy zwrócić również uwagę na takie elementy, jak:
- wytrzymałość;
- łatwość czyszczenia;
- wygląd;
- sposób montażu;
- łatwość demontażu.
#1 Żaluzje do biura
Wśród popularnych rozwiązań do biura prym wiodą żaluzje aluminiowe. I to nie bez powodu. Przede wszystkim są lekkie i doskonale chronią przed promieniami słonecznymi. Ich największą zaletą jest to, że pozwalają na swobodne regulowanie poziomem zaciemnienia, który może wynosić nawet 100%. Co więcej, są łatwe w utrzymaniu czystości – wystarczy co jakiś czas przetrzeć lamele wilgotną ściereczką. Żaluzje aluminiowe do biura zwykle pokrywa się specjalnym materiałem, który odbija promienie słoneczne, dzięki czemu ogranicza nadmierne nagrzewanie się pomieszczeń. Żaluzje aluminiowe można bezinwazyjne zamontować w ramie okiennej, co dodatkowo eliminuje ryzyko powstawania jakichkolwiek szkód w ścianie podczas montażu. W każdej chwili można je też zdemontować i wymienić. Wybierając żaluzje, możemy dostosować szerokość lameli, ich kolor oraz sposób wykończenia do charakteru przestrzeni biurowej.
Alternatywą dla żaluzji aluminiowych do biura są żaluzje drewniane. Sprawdzą się one doskonale w biurach o ambicjach prestiżowego miejsca, a także wszędzie tam, gdzie mamy ramy okienne wykonane z naturalnych materiałów. Mogą być wykonane z różnych gatunków drewna, takich jak sosna, dąb, bambus czy teak.
Zdaniem eksperta:

#2 Rolety do biura
Poza żaluzjami do biura można wybrać także rolety. Pod tym pojęciem kryje się tak naprawdę wiele odmian różnego rodzaju aranżacji okiennych, przy czym najpopularniejsze to: rolety rzymskie, rolety rzymskie duo, rolety dzień-noc, rolety materiałowe czy rolety typu screen stosowane na zewnątrz.
Najbardziej klasyczne są rolety materiałowe, zwane tekstylnymi, które są stosunkowo tanie w zakupie, a także występują w wielu różnych tkaninach – transparentne, odbijające promienie słoneczne, zaciemniające itd. Ze względu na szeroki wybór materiałów oraz ich kolorystykę można je bez problemu dopasować do pozostałych elementów aranżacyjnych biura.
Do zastosowań biurowych można wykorzystać również rolety dzień-noc. Za ich największą zaletę uznaje się możliwość przestawiania transparentnych pasów między sobą, co pozwala na dostosowanie wymaganej ilości światła w pomieszczeniu.
Rolety rzymskie to taki kompromis między tradycyjną roletą a zasłoną. Prezentują się bardzo efektownie i z pewnością będą prawdziwą ozdobą pomieszczenia biurowego. Ich sekretem jest dekoracyjny sposób składania. Podczas unoszenia tkanina nie zwija się, lecz nakłada na siebie, tworząc dekoracyjne zakładki. Roleta rzymska na wymiar to doskonały wybór do kameralnych i przytulnych biur, w których zależy nam na utrzymaniu domowej atmosfery.
#3 Plisy okienne do biura
Ostatnim z rozwiązań, które równie dobrze sprawdzi się w biurze, są plisy okienne. Mogą one – podobnie jak rolety- występować w różnych wariantach. Najpopularniejsze w biurach są plisy dzień-noc lub plisy zaciemniające. Jeśli w biurze są okna dachowe, możemy postawić na specjalne plisy do okien dachowych.
To, co odróżnia plisy od innych osłon okiennych, to przede wszystkim możliwość zwijania ich od dołu i od góry oraz ustawienia odpowiedniej wysokości. W zależności od zmiany nasłonecznienia w ciągu dnia możemy dowolnie regulować wysokością i ustawieniem plis na każdym oknie.
Żaluzje plisowane szczególnie polecane są do biur, w których występują duże przeszklenia. W przypadku powierzchni biurowych, w których jest duże nasłonecznienie, dobrze sprawdza się tzw. duo plisy wykonane z tkaniny o przekroju plastra miodu.
Więcej na temat duo plis okiennych przeczytasz w artykule na naszym blogu: Gdzie sprawdzą się plisy typu duette?
Jaką osłonę okienną wybrać do przestrzeni biurowej? Podsumowanie
Przed wyborem osłony okiennej do biura przede wszystkim trzeba zapoznać się z dokładną specyfikacją techniczną danego materiału. W przypadku dużych powierzchni należy rozważyć sterowanie elektryczne, co znacznie ułatwi manewrowanie materiałem. Na koniec warto też zaznaczyć, że do przestrzeni biurowych dostępne są tkaniny spełniające normy bezpieczeństwa pożarowego, czyli posiadające specjalne atesty.
Przeczytaj na naszym blogu poradniki:
- Czym czyścić rolety rzymskie? Dzielimy się sprawdzonymi sposobami
- Jak czyścić plisy okienne? Praktyczny poradnik